Als horecazaak moet je nu eenmaal digitaliseren. Onze huidige maatschappij draait om the Internet of Things, alles moet digitaal met elkaar in verbinding staan. Maar hoe doe je dat als horecazaak? Vandaag zijn er zodanig veel manieren om je te digitaliseren dat het onduidelijk is wat nu de beste marketingmix is. Daarom helpen we je met Unipage graag met enkele must-haves uit te leggen.
Bereik jongvolwassenen met Instagram
Het klinkt een logisch statement dat je aanwezig moet zijn op het op twee na bekendste sociale-media-platform in de wereld. Maar lang niet elke horecazaak doet het effectief. Laat ons nog enkele feiten op een rijtje zetten.
Instagram is het snelst groeiende social-media-platform van de voorbije jaren. In 2018 ging het in amper negen maanden van achthonderd miljoen naar één miljard gebruikers. Het is een essentiële tool geworden in de manier waarop we vandaag communiceren. Vooral jongere consumenten vragen zich constant af “zou ik dit op Instagram plaatsen.” De app heeft zijn originele mission statement meer dan overstegen. Het is vandaag zelfs een job geworden. Sommigen kunnen met één post duizend tot honderdduizend mensen bereiken.
Instagram heeft één miljard maandelijkse gebruikers die er op los posten en liken. Van die één miljard is ongeveer 71% onder de leeftijd van 35 jaar oud (statista, 2019) Zo kan Instagram een ideale tool worden om een jonger doelpubliek aan te spreken voor de bloei van jouw horecazaak. Meer info over hoe je dat specifiek aanpakt?
Creëer een webshop voor jouw horecazaak
Online aankopen doen is vandaag niet meer weg te denken uit de wereld van de consument. In een service-economie moet je als horecazaak ook online kunnen aanbieden wat je offline doet. Een webshop hoeft ook geen dure investering te zijn. Bij unipage.eu kan je binnen de 3 minuten een gebruiksvriendelijke webshop creëren die helemaal zelf te beheren is en zelf geen transactiekosten aanrekent. E-commerce is nu eenmaal onvermijdbaar vandaag. Tegen 2021 zal de globale omzet van e-commerce 4,8 biljoen dollar bedragen. Iets waar je als horecazaak zeker deel wil van uitmaken.
Maak optimaal gebruik van jouw gratis wifi
De meeste horecazaken bieden gratis wifi aan. Maar het volledige potentieel wordt niet altijd benut. Zo kan je bepalen als horecazaak dat klanten eerst hun e-mailadres en geboortedatum moeten invullen alvorens ze de wifi gebruiken. Op deze manier kan je later recensies opvragen of klanten feliciteren met hun verjaardag en hen een interessante promotie aanbieden. Dat alles geheel conform met de privacywetgeving in België. (Een mogelijkheid tot opt-out moet wel beschikbaar zijn.)
NFC-stickers & QR-codes, een nieuwe manier van interactie
Mensen lopen de hele dag lang met hun smartphone rond. Als horecazaak moet je daarop inspelen. Alle smartphones zijn tegenwoordig uitgerust met een QR-scanner, die kan via de camera geopend worden. Als horecazaken kan je heel simpel QR-codes online maken die linken naar promo, de website of sociale media. Deze codes kan je op je menu of rekening plaatsen of laten printen als een sticker. Het is een heel gemakkelijke manier om interactie te hebben met de consument.
Daarnaast hebben smartphones tegenwoordig ook de NFC-functie. Het kan gebruikt worden op dezelfde manier als de QR-code, maar heeft nog iets meer mogelijkheden. Zo kan je een NFC-sticker plakken op jouw menukaart of tafel en kan deze gebrand worden met het logo van je horecazaak. Wanneer de klant zijn smartphone tegen de sticker houdt, schrijft hij zich in op een virtuele klantenkaart. Bij zijn volgend bezoek hoeft de klant niet te zoeken naar zijn klantenkaart en tikt hij simpelweg tegen de sticker.
Kortom, digitaliseren neemt verschillende vormen aan en dit voor verschillende sectoren in de horeca zoals frituren, broodjeszaken of pizzeria’s. Gelukkig hoeft niet altijd een gecompliceerde herziening te zijn van je kassasysteem of logistiek. Het zit hem in kleine dingen zoals correct social media gebruik, QR-codes of een gebruiksvriendelijke webshop.